Visą šitą įspūdingą Gitanos kojinių kolekciją vienija viena tema, tiksliau viena knyga – Stephanie van der Linden „Op-Art Socks: Creative Effects in Sock Knitting”, skirta optinio meno raštams. Patyrusi kūrybinga dizainerė, pati oparto keramikos kolekcionierė, perkėlė optines iliuzijas kuriančius raštus į kojines. O Gitana numezgė visus – VISUS!!! – knygos modelius.
„Alhambra„. Arabų keramikinių plytelių raštai, sukuriantys vingrius ir akį klaidinančius ornamentus tapo įkvėpimo šaltiniu šiai porai, pavadintai XIV amžiaus tvrtovės Granadoje vardu.
„Albers” (Regia 4-ply 1078 ir Drops Fabel 109). Optinė iliuzija, leidžianti žiūrovui pasirinkti kelias to paties vaizdo interpretacijas. Kubą jame galima matyti ir iš viršaus, ir iš apačios ir kadangi abu matymo kampai yra galimi ir teisingi, žiūrovo akis nuolat blaškosi tarp vieno ir kito pasirinkimo. Tokį efektą Josef Albers (1888–1976) panaudojo 1942 metais savo darbe „Prefacio”.
Sudėtinga, kaip matote, ne tik išsirinkti žiūrėjimo tašką, bet ir megzti;)).
„Victor” (tamsi ir šviesi mėlynos Regia 4-ply spalvos):
Šviesių ir tamsių spalvų spiralės sukuria judėjimo iliuziją, kuri dar labiau sustiprėja, padarius tas linijas skirtingo storio. Victor Vasarely (1906–1997) sužaidė šiuo efektu 1937 metais savo zebrų piešiniuose.
„Anni” (Regia 4-ply 2929). Pasikartojantis meandro motyvas gali būti laikomas mažu labirintu. Šiose kojinėse jis sukurtas gerų ir išvirkščių akių pagalba.
Dvejų meandrų, išdėstytų veidrodiniu atspindžiu, linijos ir kampai sukuria naujas figūras. Šį efektą Anni Albers (1899–1994) 1970 metais panaudojo savo darbe „Geltonasis Meandras„.
„Bora” (Regia 4-ply 2007) – modelis pavadintas pagal to paties pavadinimo Victor Vasarely seriją. Efektas kuriamas įvarias formas užpildant paeiliui baltom ir juodom juostom taip, kad formų susidūrime balta juosta susitiktų su juoda ir atvirkščiai. Kojinėse formos užpildomos gerų ir išvirkščių akių juostomis.Pagavę principą galite sėkmingai kurti savo iliuzijas:).
„Bridget” (Admiral 7705 ir Drops Fabel 650) raštą sudaro įstrižai išdėstytos bangų linijos.
Geriau įsižiūrėjus, viskas akyse ima banguoti ir raibuliuoti. Kuo didesnis spalvų kontrastas, tuo ryškesnis optinis efektas. Jį 1965 metais panaudojo Bridget Riley (g.1931), viena žymiausių oparto menininkių, savo Arrest serijoje.
„Crest” (Regia Stretch 53) – modelis, pavadintas tuo pačiu vardu, kaip ir vienas iš Bridget Riley (g.1931) darbų.
Bangų efektą čia sukuria ne spalvoti raštai, o mažos gerų ir išvirkščių akių pynelės. Kairės ir dešinės kojinių raštas banguoja į skirtingas puses, dar labiau sustiprindamas optinį judėjimo efektą. Keičiant žiūrėjimo tašką, kojinės kiekvieną kartą atrodys vis kitaip.
„Feny” (Admiral 5860 ir Regia 4-ply 2741). Sustumdami ir praskėsdami linijas, dviejų išmatavimų raštui suteikiate stulbinantį 3D efektą. Būtent tą 1963 metais padarė Victor Vasarely savo to paties pavadinimo darbe.
„Fibonacci” (Red Heart Sport Socks Color 38, Regia 4-ply 2070) vardas visiems girdėtas ir pažįstamas, jo skaičių seka taip pat atpažįstama.
Mums šie optiniai raštai puikiai pažįstami iš lietuviškų audinių. Močiutės divonų efektą sukuria ir taip vykusiai parinkta marga raudona spalva.
„Günter” (Regia Twin Color 7307). Modifikuotos grotelės, šachmatų lentos langai ar baltai ir juodai spalvintos figūros – dažnai naudojami motyvai optiniame mene. Iškreipti ir pasvirę langeliai yra ne mažiau efektingi nei tvarkingi ir tiesūs. Günter Fruhtrunk (1923–1982) daugelyje savo darbų naudojo iškraipytas formas. Kojinėse dryžuotas siūlas taip pat stipriai iškreiptas staigių suėmimų ir pridėjimų. Dešinė kojinė – veidrodinis kairiosios atspindys.
„Heinz” (Regia Melange 2245 su Admiral 1783). Oparto menininkas Heinz Mack (g. 1931) sukuria kreivių ir linijų efektus vien tik priešpastatydamas baltas ir juodas linijas. Šiose kojinėse judesį kuria pakaitomis iškeliamos (ripsas su lygiu kojininiu mezgimu) tai vienos, tai kitos spalvos juostos. Abi kojinės – viena kitos atspindys.
„Symmetry” (Regia Melange 2244 ir 2245). Opartas žymus savo išskirtiniais optiniais efektais. Kuo subtilesnis judesys, tuo įdėmiau žvelgia į jį žiūrovas. Subtilumo suteikia ir švelniai netolygios Gitanos parinktos spalvos. Šis raštas puikiai tiks net pradedančiam menininkui. Abi kojinės vingiuoja į priešingas puses.
„Heinrich” (Coats Funny Strumpf 2304 su Admiral 2805) – man vienas pačių gražiausių raštų visoje kolekcijoje. Opartas neapsiriboja tik vaizduojamaisiais menais. Praėjusio amžiaus viduryje nemažai kompanijų Vokietijoje gamino oparto keramiką, neglazūruotą matiniu baltu ar juodu paviršiumi, kuriančią raiškius šviesotamsos efektus. Daugelis menininkų įkvėpimo ieškojo gamtos formose (medžio žievės, kriauklių, kristalų ornamentuose). Šių kojinių raštas primena gamtines formas, kurias Heinrich Fuchs (1915 – 1997) naudojo savo kūryboje.
„Yaacov” (Drops Delight 16). Opartas mėgsta žaisti su regėjimu, sukurdamas akyse iliuzines formas, kurių iš tiesų nėra. Šis ornamentas yra puikus to pavyzdys, kaip pozityvios ir negatyvios formos sukuria ryškius iliuzinius apskritimus. Mėgstamas dailininko Yaacov Agam (g. 1928) triukas. Siekiant išgauti kuo ryškesnį efektą, kojinių raštas mezgamas dviem pereinamų spalvų siūlais (viena spalva turėtų tęstis bent 10 eilučių), imant dvi skirtingas spalvas ar, kaip Gitanos kojinėse, naudojami to paties kamuolio pradžios ir pabaigos siūlai.
„Ludwig” (Admiral Melange). Nukeltų akių technika, rodos, specialiai sukurta optinėms iliuzijoms kurti. Horizontalias linijas netolygiai perkerta nukeltų akių vertikalės. Tokį patį efektą Ludwig Wilding (1927– 2010) demonstravo savo retrospektyvinėje parodoje Vizualinis Fenomenas.
„Herrmann” (Regia Color 1932 ir Admiral 6271) pavadintos žymaus menininko Herrmann von Helmholtz (1821- 1894) vardu. Šiame modelyje dizainerė demonstruoja vadinamą Helmholtzo iliuziją, kuri priešingai mados patarėjams sako, jog horizontaliomis linijomis užpildytas kvadratas atrodo siauresnis nei užpildytas vertikaliomis. Užpildžius kvadratą ir horizontaliomis, ir vertikaliomis linijomis, kvadrato riba tampa nestabili ir akis nuolat šokinėja tarp esamo ir įsivaizduojamo jo kont8ro. Stiprus spalvinis kontrastas dar labiau sustiprina šį efektą.
„Starlet” (Regia 4-ply 2070) kuria mozaikinę vienodos formos, bet skirtingų faktūrų motyvų (vėjo malūnėlių) dėlionę su perliniais rombiukais tarpuose. Vienspalvėse kojinėse skirtingos gerų ir išvirkščių akių tekstūros sukuria subtilų mirgantį efektą. Ryškesnis bus panaudojus dvi skirtingas spalvas.
Tokiu pat principu pagrįstas šio modelio „Maurits” raštas (Drops Fabel 650 ir Admiral 1783), kurio tiek foną, tiek raštą sudaro tos pačios formos tik kontrastingų spalvų driežiukų figūros. Pavadintas Maurits Escher (1898 – 1972) garbei, kurio garsios vienodų ar besikeičiančių formų mozaikos puikiai pažįstamos kiekvienam.
Kojinių kraštelį puošia ir mūsų baltiškoms pirštinėms būdingas kraštelis,
o dryžuoti padai slepia po mažą nuklydusį driežiuką.
Gitanos Gricienės megzta ir fotografuota kolekcija.